במגילת אסתר לא מופיע שם השם. זה דבר מאוד מתמיה! הרי המגילה מספרת על הנס הגדול שהשם חולל. היא מספרת על כח האמונה של אסתר ומרדכי והבטחון ללא עוררין של מרדכי היהודי. איך זה יכול להיות ששם השם לא מופיע בה?
יש מושג שנקרא הסתר אסתיר. הסתרה בתוך הסתרה. יש הסתרה שאתה יודע שיש בורא לעולם אבל אתה רחוק ממנו. לפחות אתה יודע לאן לחזור, לאיזה כיוון לפנות. ויש הסתרה בתוך הסתרה. אתה אפילו לא יודע שאתה צריך לחפש. זה מצב שבו אתה לכאורה כל כך רחוק מהקדושה שאין שום זכר וחיבור למשהו קדוש. גם במצב הזה אפשר למצוא את השם יתברך. גם במצב הזה יש תקווה. זה האור של פורים. זה האור של המגילה.
וכותב רבי נחמן בליקוטי מוהר"ן : "…שַׁיָּךְ לְעֵיל; וְזֶהוּ בְּחִינוֹת: 'אִם יֹאמַר לְךָ אָדָם, הֵיכָן אֱלֹקֶיךָ תֹּאמַר לוֹ: בִּכְרָךְ גָּדוֹל שֶׁל רוֹמִי' (יְרוּשַׁלְמִי תַּעֲנִית פֶּרֶק א) שֶׁגַּם שָׁם, שֶׁמְּלֵאִים גִּלּוּלִים וַעֲבוֹדָה – זָרָה, גַּם שָׁם מֻסְתָּר הוּא יִתְבָּרַךְ כַּנַּ"ל. וְהַכְּלָל כְּשֶׁנּוֹפֵל לְשָׁם, חַס וְשָׁלוֹם, אֲזַי כְּשֶׁמַּתְחִיל לְבַקֵּשׁ אַיֵּה מְקוֹם כְּבוֹדוֹ, בָּזֶה הוּא מְחַיֶּה אֶת עַצְמוֹ מֵחִיּוּת הַקְּדֻשָּׁה. כִּי חִיּוּת הַקְּלִפּוֹת הוּא רַק מֵהַהַסְתָּרָה, מַה שֶּׁנִּסְתָּר הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ שָׁם בְּתַכְלִית הַהַסְתָּרָה, עַד שֶׁאֵין יוֹדְעִין מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ כְּלָל. אֲבָל תֵּכֶף כְּשֶׁמְּבַקְּשִׁין אַיֵּה מְקוֹם כְּבוֹדוֹ, נִמְצָא שֶׁיּוֹדְעִין עַל – כָּל – פָּנִים שֶׁיֵּשׁ אֱלוֹ"קַ יִתְבָּרַךְ, רַק שֶׁהוּא נִסְתָּר וְנֶעְלָם, וְעַל – כֵּן מְבַקְּשִׁין 'אַיֵּה מְקוֹם כְּבוֹדוֹ'. וּבָזֶה בְּעַצְמוֹ מְחַיֶּה עַצְמוֹ בִּמְקוֹם נְפִילָתוֹ. כִּי אַיֵּה הוּא בְּחִינוֹת מַאֲמָר סָתוּם, שֶׁהֵם מְקַבְּלִין חִיּוּת מִשָּׁם, רַק שֶׁחִיּוּת הַקְּלִפּוֹת הוּא מֵהַהַסְתָּרָה. אֲבָל הוּא מְחַיֶּה אֶת עַצְמוֹ בִּבְחִינוֹת חִיּוּת הַקְּדֻשָּׁה בִּמְקוֹם נְפִילָתוֹ, עַל – יְדֵי הַבַּקָּשָׁה וְהַחִפּוּשׂ שֶׁמְּחַפֵּשׂ אַיֵּה מְקוֹם כְּבוֹדוֹ כַּנַּ"ל. וְאַחַר – כָּךְ זוֹכֶה לַעֲלוֹת מִשָּׁם לְגַמְרֵי אֶל הַקְּדֻשָּׁה בְּעַצְמָהּ, דְּהַיְנוּ בִּמְקוֹם הִתְגַּלּוּת כְּבוֹדוֹ יִתְבָּרַךְ, כִּי עִקָּר הַקְּדֻשָּׁה שֶׁיִּתְגַּלֶּה כְּבוֹדוֹ יִתְבָּרַךְ. בָּרוּךְ ה' לְעוֹלָם אָמֵן וְאָמֵן:" (ספר ליקוטי מוהר"ן – תנינא,סימן יב)
זאת אומרת שגם מהמקום הנמוך ביותר. גם מהמקום הרחוק ביותר, גם מהמקום הנראה המוסתר ביותר הרחוק ביותר מהקדושה – אדם יכול בכח האמונה, אמונה שהיא מעל לשכל, אמונה שהיא מעל לכל מה שאנחנו רואים לפנינו – לקרוא ולחפש את השם יתברך ועל ידי זה הוא יכול להתחבר לאורות הגבוהים ביותר.
על כן גם במגילת אסתר – שהיא כל כך גבוה, אסתר מלשון הסתר אסתיר, יש תקווה לכל יהודי לחפש ולקרוא להשם יתברך שיציל אותו ואת כל עם ישראל. גם אם הוא רחוק, גם אם נראה שהוא לא שייך לתורה או לקדושה – האמת היא שהוא שייך. האמת שהשם נמצא בכל מקום. האמת שהשם יתברך שייך ומחכה לכל יהודי שיתעורר ויקרא בשמו.
תגובות