כשמגיעה פרשת לך לך, נוהגים לצטט את דברי רבינו הקדוש על אברהם אבינו, אחד היה אברהם ואת כך שרבי נתן אמר לך לך לעצמך – אז ראשית נכתוב את דברי רבי נתן:
וְזֶהוּ שֶׁאָמַר הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ לְאַבְרָהָם שֶׁמְּרַמֵּז בָּזֶה לְכָל אָדָם שֶׁבָּעוֹלָם לֶךְ לְךָ שֶׁמַּזְהִיר אֶת הָאָדָם שֶׁיֵּלֵךְ לְעַצְמוֹ, כִּי עֶצֶם הָאָדָם מַה שֶּׁנִּקְרָא אֲנִי הוּא רַק הַנְּשָׁמָה (כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּהַתּוֹרָה חוֹתָם בְּתוֹךְ חוֹתָם סִימָן כב לִקּוּטֵי חֵלֶק א), וְכֵן כְּשֶׁמְּדַבְּרִים עִם הָאָדָם לְנֹכַח וְאוֹמְרִים לוֹ אַתָּה אוֹ לֵךְ. עִקַּר הַכַּוָּנָה עַל הַנְשָׁמָה שֶׁהוּא עֶצֶם הָאָדָם כַּיָּדוּעַ. וְזֶהוּ שֶׁמַּזְהֶרֶת הַתּוֹרָה אֶת הָאָדָם, לֶךְ לְךָ שֶׁתֵּלֵךְ לְךָ לְעַצְמְךָ, הַיְנוּ לִמְקוֹר נִשְׁמָתְךָ שֶׁכָּל הִלּוּכֲךָ וּנְסִיעָתְךָ וְכָל דְּרָכֶיךָ בְּזֶה הָעוֹלָם, בְּכֻלָּם תְּכַוֵּן לֵילֵךְ לְךָ בְּעַצְמְךָ הַיְנוּ לִמְקוֹר נִשְׁמָתְךָ שֶׁזֶּה עִקַּר עֶצֶם הָאָדָם שֶׁמְּדַבְּרִים עִמּוֹ כַּנַּ"ל (ליקוטי הלכות,שבת ז).
שילך לעצמו, לנקודה הפנימית שלו. שעיקר העניין הוא שאדם ילך אל הנקודה הפנימית, אל השורש העמוק. כל התורה, כל המצוות, כל העבודה הפנימית מפנה את האדם עמוק לעצמו, לשורשו. עצמו זה בעצם נשמתו, נקודת האלוקות שבי ובך. להבין שמה שהשם יתברך אמר לאברהם (באותו הזמן אברם) הוא – דע לך שכל מה שאתה עושה בעולם הזה הוא למען הנשמה, למען החיבור העמוק. אל תשכח. אל תתפתה להאמין שעיקר העניין הוא החיצוניות של העולם. רבי נחמן מזהיר על זה הלוך ושוב. זה לא סתם דברי מוסר חיצוניים – זאת אמת עמוקה שהצדיק מגלה לנו שוב ושוב בצורות שונות – אתה נשמה קדושה בנאדם. אתה חלק אלוקות מלמעלה, אתה בן של מלך. זאת האמת שלך. זאת האמת הניצחית שלא יכולה להשתנות. גם אם תמכור את עצמך בזול – אתה עדיין תשאר בעומק נשמה קדושה וטהורה לגמרי.
יש כאן עוד רובד. כשכתוב שילך מבית אביו, ממולדתו, מארצו – כתוב שילך אל הארץ אשר אראך. זאת אומרת שהיציאה מהבית, מהמוכר, מההרגלים היא לא רק אקט של מרידה בישן אלא יש לה מטרה – להתקדש, להתחבר עמוק לאמת שלך. זאת אומרת שלמרד אין משמעות כמרד, אם נחליף את הישן בחדש שהוא גם לא אמת. או במילים אחרות – כשאדם מורד, הוא הרבה פעמים עושה את אותו הדבר אבל הפוך זאת אומרת שהוא עדיין קשור לאותו הדבר. הוא כל כך סבל מההורים שלו שהוא עושה דווקא את ההפך כדי לא לסבול, אבל הוא לאו דווקא באמת שלו! הוא רק ב״הפך״ ממה שהכיר לפני. מי אמר שזאת האמת?
לך לך ולא לך להם. לך לך ולאו דווקא לך מהם. לפעמים אתה תשאר, לפעמים אתה תלך למקום אחר אבל רבי נתן מזכיר לנו שהעיקר הוא ללכת לעצמך למקור הנשמה. לא לשכוח כי אנחנו יכולים בקלות להחליף חיצוניות בחיצוניות, זה כל כך קל. יכול להיות שזה גם מה שקרה או קורה להרבה בעלי תשובה שנכנסו במהירות לעולם חרדי או עולם דתי וקיבלו על עצמם סממנים. עד כמה החיפוש ממשיך לבעור? אם לא, צריך להתחדש ולהגיד לעצמנו – לך לך לעצמך. לך אל האמת שלך אבל באמת! לחיצוניות וללבוש יש משמעות, וזה לא המקום להעמיק בכך, אבל העיקר הוא – איפה אתה? אם לא הגעת זה ממש בסדר כל עוד אתה ממשיך ללכת.
שנזכה להמשיך ללכת, נמשיך להעמיק. לא נוותר על האמת העמוקה של הנשמה שלנו, האמת שבוערת בנו ומזכירה לנו – לך לך, לעצמך אבל באמת!
תגובות