התחלות חדשות
  • דף הבית
  • האתר של רן
  • חנות הספרים
  • הרצאות וסדנאות
  • מאמרים
  • וידאו
  • צור קשר
  • דף הבית
  • האתר של רן
  • חנות הספרים
  • הרצאות וסדנאות
  • מאמרים
  • וידאו
  • צור קשר
התחלות חדשות
  • דף הבית
  • האתר של רן
  • חנות הספרים
  • הרצאות וסדנאות
  • מאמרים
  • וידאו
  • צור קשר
  • דף הבית
  • האתר של רן
  • חנות הספרים
  • הרצאות וסדנאות
  • מאמרים
  • וידאו
  • צור קשר
ראשי » אמת » תשעה באב : מציאות בלי קביים

תשעה באב : מציאות בלי קביים

newb 19 ביולי 2010 16:42 תגובה אחת

מסופר שפעם רבי נחמן דיבר עם רבי נתן על שמחה בעבודת השם, ואמר לו שרוב היום אנחנו צריכים להיות בשמחה, חוץ משעה אחת של התבודדות שבה האדם יכול לעשות חשבון נפש, לברר עם עצמו ועם בורא עולם איפה הוא באמת אוחז ואז להיות בשברון לב. גם באותה השעה מדובר על שברון לב ולא על עצבות.

אם האדם לא יהיה בשמחה רוב היום – הוא יכול להגיע לעצבות. העצבות בניגוד לשברון לב היא לא מצב שאפשר להבנות ממנו, זה לא מצב של השתוקקות, של בקשת חיבור וקשר עם השם יתברך אלא מצב של שבירה, שבו האדם נופל ומתייאש ויכול להביע כעס אל הבורא במקום בקשה של רחמים והתקשרות. מובן שמצב זה הוא לא מצב מועיל לעבודת השם ובגלל החשש ששברון לב ממושך יכול בטעות להוביל לעצבות – האדם צריך להשתדל להתחבר לשמחה ברוב רובו של היום ולתת לעצמו את אותה השעה של ההתבודדות לבחון מה קורה בתוכו.

אם אנחנו זוכים להיות רוב היום בשמחה, קל לנו יותר לרדת לתוך העומקים הלא מבוררים של הנפש בשעת ההתבודדות. אם אנחנו לא זוכים לשמחה – לפעמים גם את זה אנחנו לא יכולים לעשות. פעמים רבות מפחד לפגוש את השלילי. פחד לפגוש משהו שאנחנו חוששים שיאיים עלינו שיהיה "גדול עלינו". אבל אם רוב הזמן אנחנו מרגישים שמחים ובטוחים, אנחנו יכולים לטפס ולרדת בזהירות לתוך בורות הנפש ומתוך החסרונות שאנחנו מוצאים בתוכם – לטפס במעלות הקירבה וההשתוקקות להשם יתברך.

באופן דומה לאותה שעה יומית של חשבון נפש והתבודדות, בשנה יש שלושה שבועות של בין המצרים. בשבועות אלו אנחנו מתחברים לחורבן ולשבירה של כלל עם ישראל. במהלך שלושת השבועות אנחנו נכנסים לחודש אב, חודש שעליו כתוב – ממעטים בשמחה. לא כתוב רק מתמעטת השמחה אלא כתוב ממעטים בשמחה, זאת אומרת שאדם אמור למעט את השמחה – או לפחות את תוספת השמחה שהוא מוסיף והולך רוב השנה ולחוות את "מה שיש מתחת למכסה המנוע".

שיא שלושת השבועות של בין המצרים הוא תשעה באב. בתשעה באב אנחנו בתענית. לא רק בתענית אלא אפילו אסור ללמוד תורה – מפני שזה יכול לשמח את האדם ולהסיח את דעתו מהתענית ומהחורבן. אסור להגיד שלום לחברו, וצריך להתרחק מאשתו. אנחנו צריכים להתחבר לנקודת החורבן של כלל ישראל וכמו כן יכולים להתחבר לנקודת החורבן שבנפש. אם אדם רוצה ללמוד תורה, הוא יכול, בתנאי שהוא לומד דברים הקשורים לחורבן.

תשעה באב זוהי מציאות בלי קביים. אם כל השנה אנחנו יכולים להתמודד עם המציאות על ידי ראיית הצד החיובי וחיזוקו – בתשעה באב אנחנו מסירים את הקביים ומרגישים את הנפילה. בעקרון אדם היה יכול להגיד – נו? אז אם תחושת החורבן היא כל כך אמיתית, והחסרון הוא כל כך משמעותי (ואכן הוא כך) – למה לא להיות בתשעה באב כל השנה? אותו אדם יכול להסתכל מהצד ולטעון שלא להיות בתחושה של תשעה באב רוב השנה זה איזושהיא בריחה מהמציאות או התנהגות מדומיינת.

רבי נחמן מבדיל בין אמת לבין אמת לאמיתה – אחד ההבדלים הפשוטים הם שאמת לאמיתה היא "אמת מקרבת". אמת עמוקה יותר שמערבת את החסד בדין ומאפשרת לי להתקרב להשם יתברך. אותו אדם שטוען מ"מעיקר הדין" למה אתם לא עצובים כל השנה? צודק. למעשה הוא אומר אמת אבל זאת לא אמת לאמיתה. האמת לאמיתה היא שרוב השנה – כמו רוב היום – אנחנו צריכים להיות בשמחה. אנחנו צריכים לחזק את עצמנו ואת סביבתינו ולהתקרב להשם יתברך דרך תורה ומצוות, דרך התפילות, דרך גמילות חסדים ודרך רצונות טובים והתבודדויות.

אם אנחנו עושים את זה אנחנו מקבלים את תשעה באב "בפרופורציה" זאת אומרת אנחנו לא מנסים להשתיק את הכאב, לא מנסים לשים עליו תחבושות או פלסטרים אלא להפך. אנחנו מסירים את כל ההשתקות, את כל הקביים, את כל המיתלים והתחבושות. ונשארים עם הכאב של החורבן – כאב שיכול להביא אותנו לתשובה עמוקה וכנה ממעמקי הלב. כאב שיכול לחבר אותנו לחודש אלול הממשמש ובא.

ואם אני לא מרגיש את החורבן? זה גם שלב. עצם זה שאני רואה את זה. עצם זה שאני כואב את זה שאני לא מחובר, שאני לא בוכה על חורבן הבית זאת גם מדריגה. ואני יכול לעבוד מתוכה. האריז"ל אומר שאדם יכול לבכות על זה בעצמו, על החורבן שלו. ואם אפילו אני לא יכול לבכות על החורבן שלי? זה גם בסדר! אני יכול להשאר עם התחושה הקשה שאני אפילו לא מצליח לבכות על החורבן שלי.

להשאר עם הכאב – לא לברוח ממנו. לא להסיח את הדעת. ואם אני רואה שאני מסיח את הדעת – לחזור לכאב. זה יעבור בסופו של דבר ויעמיק אותי.

שנזכה לתת לכאב את המקום. שנזכה לעבור דרך הכאב ושנזכה שהקדוש ברוך הוא יבנה את ביתו מחדש וישלח לנו את משיח צדקינו ונזכה כולנו לגאולה פרטית ולגאולה כללית במהרה.

תוכן רלוונטי:

  1. בין המצרים – להרגיש את הכאב, ולהיות איתו.
  2. תשעה באב – לראות את האור בתוך החושך המוחלט | חלק א'
  3. תשעה באב : האור השחור
  4. ישוב הדעת
  5. למה משה רבינו לא מופיע בהגדה של פסח? למה השם של משה לא מופיע למרות שהוא למעשה היה השליח שהוציא אותנו ממצרים בפועל?

Related posts:

שיעור וידאו על אלול, תשובה, למעט בכבוד עצמו ולהרבות בכבוד המקום
לא להתעסק במה שלא קשור אלי - טור בעלון הידברות
סדנת התבודדות לגברים בגליל 28/11/19 שעות הבוקר - התאריך עודכן
לשכוח כל מה שעברנו ולהתחיל מהתחלה.

לשתף

  • פייסבוק
  • טוויטר
  • הדפס
  • LinkedIn
ברסלב הסתרה התבודדות חושך ט באב כאב משיח קביים קביים רוחניים רבי נחמן רבי נתן שבירה תשעה באב

|להציג את כל הפוסטים של newb


« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובה אחת

  1. ליאור אילוז הגב 20 ביולי 2010 בשעה 15:24

    חזק וברוך

השארת תגובה

ביטול

חיפוש
אתרים מעניינים
שוב לאחד
מיינדפולנס יהודי
מדיטציה יהודית
סדנת הנקודה
אימון יהודי
ספר חדש – ״לחיות את היום״ עכשיו מבצעים מיוחדים להשקה!!
לחיות את היום ספרו החדש של רן ובר מחבר רבי המכר סוד הנקודה הטובה ולהיות בשמחה
הספרים של רן
books
הספרים של רן - במבצעים מיוחדים!! רב המכר סוד הנקודה הטובה, הספרים התגלות, אני והאין רוכבים על אופניים ומחשבי הקצין
פוסטים קשורים
שיעור וידאו על אלול, תשובה, למעט בכבוד עצמו ולהרבות בכבוד המקום
לא להתעסק במה שלא קשור אלי - טור בעלון הידברות
סדנת התבודדות לגברים בגליל 28/11/19 שעות הבוקר - התאריך עודכן
לשכוח כל מה שעברנו ולהתחיל מהתחלה.
פוסטים אחרונים
  • שיעור וידאו על אלול, תשובה, למעט בכבוד עצמו ולהרבות בכבוד המקום
  • זוגיות – להיות מוסיף והולך
  • לשמור על המרחב הזוגי | זוגיות
  • לא להתעסק במה שלא קשור אלי – טור בעלון הידברות
  • מה עושים עם זוגיות תקועה? זוגיות
סדנאות כתיבה
סדנאות כתיבה | סדנת כתיבה
סדנת כתיבה לדתיים
ביקורות ספרים על הספרים של רן
books
הרשומות והעמודים הנצפים ביותר
  • דף הבית
  • צריך או רוצה? ההבדל בין ריצוי לרצון
  • משמעות השם "חנוכה". למה קוראים לחנוכה כך?
  • הכשרת המטבח וכלי הבית לפסח - הלכה לבני עדות אשכנז. איך מכשירים את התנור? איך מכשירים את הכיריים? מה עושים עם המיקרוגל?
  • דברי תורה לפרשת קרח - למה האדמה נפערה?
  • פרשת חוקת - פרה אדומה - סוד שער ה"לא"
  • בצל האילן - אירוח גלילי מהדרין באזור מירון (צימר בשפר-אמירים)
  • דיבור בורא מציאות
תגיות
אהבה אומן אור אזמרה אלול אמונה אמת בחירה ברסלב הארה התבודדות התחזקות התחלות חדשות חג החנוכה חג סוכות חנוכה חסידות יעקב כאב כסלו לב הדברים ליקוטי הלכות ליקוטי מוהר"ן מדיטציה מכמורת סוכה סוכות פורים פנימיות פסח פסיכולוגיה פרשת השבוע קדושה ראש השנה רבינו רבי נחמן רבי נתן רוחניות רן ובר רן ובר ברסלב רן ובר וידאו רן ובר שיעורים רצון שיעור וידאו שמחה
כלים
  • התחבר
  • פיד רשומות
  • פיד תגובות
  • WordPress.org

** ״להיות בשמחה״ הספר החדש, כנסו עכשיו לפרטים ומכירה מוקדמת, לחצו כאן **
תגובות
  • אייל על נפרדות? אחדות? או משהו ביחד[email protected]
  • רולי על סיפורים חסידיים לפסח – שלושה סיפורים וסגולותיהם…
  • יניב יעקב על צור קשר
  • מוטי ש על אהבה – מי יכול להעניק לנו את האהבה שאנחנו מחפשים? האם בן או בת הזוג שלנו הם אחראיים על תחושת האהבה שלנו?
  • מוטי ש על אהבה – מי יכול להעניק לנו את האהבה שאנחנו מחפשים? האם בן או בת הזוג שלנו הם אחראיים על תחושת האהבה שלנו?
Theme by Pojo.me - WordPress Themes
Design by Elementor
רוצים להשאר מעודכנים בתוכן חדש ומעניין?

קבלו את העידכונים החמים ישר למייל 

אנחנו מכבדים את הפרטיות שלכם
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס